ویژگی های ماسک سه لایه

ویژگی های ماسک سه لایه

استفاده از ماسک های سه لایه امروزه در بین مردم بسیار رایج شده است. ویژگی های ماسک سه لایه باعث شده است تا در مقایسه با سایر ماسک های 95 درصد قابلیت نفوذناپذیری داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با آپومد همراه باشید.

همان طور که سراسر جهان درگیر ویروس کرونا هستند، استفاده از ماسک سه لایه جزء جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده است. یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی مانند کرونا یا آنفولانزا، کیفیت و استاندارد بودن ماسک است.

اکثر پزشکان و متخصصان، ماسک های سه لایه را به عنوان بهترین و مناسب ترین ماسک پیشنهاد می کنند. در مواقعی که امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد، حتما باید از ماسک در محیط های عمومی استفاده کرد.

ماسک های صورت در صورت ساخت ، پوشیدن ، استفاده و برداشتن یا دور انداختن صحیح ممکن است انتقال بیماری را از فردی به فرد دیگر را کاهش دهند.

 

ویژگی های ماسک سه لایه

 

ماسک جراحی یا ماسک سه لایه

ماسک جراحی به عنوان یک محافظ در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و ذرات گرد و غبار شناخته شده است. و برای مراقبت‌های بهداشتی گزینه بسیار مناسبی است. این ماسک‌ها باعث جلوگیری از پاشیدن بزاق دهان می‌شوند.

در صورت استفاده از ماسک سه لایه، انتقال ویروس از فرد بیمار احتمالی به دیگران، امکان پذیر نخواهد بود. برای کارمندان بخش مراقبت‌های بهداشتی، پوشیدن ماسک جراحی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ضروری است.

ماسک های جراحی از نظر کیفیت و سطح محافظت متفاوت است. از این ماسک‌ها به صورت گسترده در دندانپزشکی، مطب پزشکان، بیمارستان‌ها، سالن‌های زیبایی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌شود.

ماسک های جراحی در طرح ها و قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شود. اما اینکه آیا این ماسک ها در برابر ویروس محافظت می کند یا خیر، باید با ساختار این ماسک ها بیشتر آشنا شویم. در این صورت ماسک های سه لایه اصلی از تقلبی را حتما متوجه خواهید شد.

ساختار ماسک جراحی

این ماسک‌ها از یک لایه ضد آب بیرونی اسپان باند، یک لایه میانی ملت بلون و یک لایه ضد آب داخلی اسپان باند تشکیل شده اند. هر کدام از این لایه‌ها کارایی خاصی دارند. لایه‌های اسپان ‌باند مانند یک فیلتر از ورود ذرات آلوده مانند ذرات گرد و غبار و ویروس ها جلوگیری می‌کنند.

دو لایه دیگر نیز از الیاف بافته نشده، ساخته شده‌اند. لایه ملت بلون به صورت الکترواستاتیکی از ورود ذرات محافظت می‌کند. لایه بیرونی ماسک‌های سه لایه چین‌ خوردگی داشته و در رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

برای استفاده راحت از این ماسک‌‌ها دو بند کشی به صورت حلقه‌ای در اطراف آن قرار دارد که می‌توانید در هنگام استفاده آن را پشت گوش‌هایتان قرار دهید. این ماسک ها معمولاً یک گیره در بالای بینی دارند که باعث تنظیم بالای ماسک شده و از ورود هوا جلوگیری می‎کند.

دقت داشته باشید ماسک‌‌های جراحی یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده حتما آن را در سطل زباله بیندازید تا از انتشار میکروب و بیماری جلوگیری کنید.

 

ویژگی های ماسک سه لایه

 

لایه ی اسپان باند در ماسک جراحی

این پارچه جزء دسته منسوجات بی ‌بافت و از جنس پلی‌ پروپلین ساخته شده است. اسپان باند به نام هاى پارچه ی یکبار مصرف و نبافته ی اسپان نیز شناخته می­‌شود. اسپان باند، شبیه پارچه‌های معمولی از الیاف انواع نخ نیست، بلکه از الیاف پرس تشکیل شده است.

پارچه‌ اسپان باند در ضخامت و وزن‌های مختلفی تولید می‌ شوند. پارچه استفاده شده در این ماسک ها از انواع رایج پارچه ها می باشد که حتی در تولید چای کیسه‌ای نیز به کار می رود.

در فرآیند تولید پارچه­‌ اسپان باند، مواد اولیه در دستگاه اکسترودر وارد می شوند. پس از ذوب، پلی پروپیلن وارد مجموعه‌ ای از سوزن هایی شبیه سرنگ می‌شوند. با فشار اکسترودر، مواد مذاب به صورت الیاف بسیار باریک در می آیند. فیلامنت‌ها بعد از خنک شدن به شکل آیرودینامیک کش داده شده و لایه‌های اسپان تولید می شوند.

استفاده از دو لایه اسپان باند در ماسک های 3 لایه باعث می شود تا ماسک شکل زیباتری به خود بگیرد. کاربرد مهم این لایه محافظت از لایه وسط که نقش فیلتراسیون را بر عهده دارد، می باشد. به همین دلیل، این لایه از ورود ذرات آلوده جلوگیری می کند و بیشترین محافظت را در برابر ویروس ها فراهم می کند.

از ویژگی های دیگر این لایه می توان به جذب هوای بازدم و خشک نگه داشتن محیط در تماس با ماسک اشاره کرد. درنتیجه تنفس راحت تر صورت می گیرد.

نقش لایه ی ملت بلون در ماسک سه لایه

یکی از قسمت‌های مهم در ماسک سه لایه، لایه ملت بلون می باشد که نقش فیلتر دارد. لایه‌ ملت بلون به عنوان کاغذ فیلتر نیز شناخته می‌شود.

این لایه به مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل حساس است و در صورتی که یک ماسک سه لایه را ضدعفونی کنید، موجب می شود تا فیلتر آن از کار بیفتد و دیگر به عنوان ماسک کاربرد نداشته باشد.

این لایه برخلاف کاغذی بودن آن نرم و انعطاف‌پذیر است. این لایه یک پارچه بافته نشده با الیاف‌های فوق‌العاده ریز است. ظرافت هر یک از این فیلامنت‌ها به اندازه ۱ الی ۵ میکرون است. این ویژگی باعث افزایش نفوذ ‌ناپذیری ملت بلون می‌شود. در نتیجه نمی تواند ترشحات دهان را از خود عبور دهد.

این ماسک ها می توانند در برابر سایر میکروب‌ها و ویروس ها همانند یک فیلتر عمل کنند. اما توانایی عبور هوا را دارد و هوایی که وارد مجرای تنفسی می‌شود، پاک و تمیز است.

نحوه استفاده از ماسک سه لایه

استفاده مجدد از این ماسک ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.زیرا به عنوان ماسک یک بار مصرف ساخته شده اند. بهتر است پس از برداشتن از صورت آنرا دور بیندازید.

برخی مردم با شستن مجدد ماسک سه لایه، از آن استفاده می کنند. با این کار از کارآیی آن کم خواهد شد و قابلیت فیلترینگ نخواهد داشت. البته اگر ماسک استفاده شده را به صورت درست در سطل زباله نیندازید ممکن است باعث انتقال بیماری شود. سعی کنید حتما در کیسه زباله که درب آن بسته شود بیندازید.

 نکات ایمنی هنگام استفاده از ماسک

همیشه دستان خود را قبل و بعد از استفاده از ماسک بشویید. رعایت بهداشت مناسب دستها برای جلوگیری از آلودگی ضروری است.

دقت داشته باشید، سطح جلوی ماسک را لمس نکنید. بلکه ماسک را  توسط بند حلقه ای آن نگه دارید. هنگام استفاده کردن ماسک روی صورت مطمئن شوید که ماسک  بصورت محکم و بندهای آن روی گوش یا پشت سر شما قرار می گیرند.

باید دقت کنید که بینی و دهان شما به طور کامل توسط  ماسک محافظت می شود، تا از خطر قرار گرفتن در معرض آلودگی و ویروس جلوگیری شود.

در صورت استفاده از ماسک پارچه ای، ماسک را بعد از هر بار استفاده از طریق ماشین لباسشویی و خشک کن مجددا استفاده کنید. هنگام شستن ماسک از مواد شوینده یا محلول سفید کننده استفاده کنید.

ویژگی های ماسک سه لایه

افرادی که باید از ماسک استفاده کنند

افراد سالمی که از یک فرد مشکوک به کرونا، آنفولانزا و بیماری های تنفسی مراقبت می کنند، لازم است از ماسک استفاده کنند. کسانی که با تعداد زیادی مراجعه کننده در طول روز سروکار دارند مانند فرودگاه، فروشگاه، بانک و غیره حتما باید از ماسک استفاده کنند.

هرگاه خودتان علائمی مانند سرفه یا عطسه دارید، برای جلوگیری از انتشار بیماری به دیگران، لازم است از ماسک استفاده کنید.

طول عمر استفاده از ماسک سه لایه

به صورت عموم، ماسک های سه لایه یکبار مصرف بوده و تا چند ساعت قابل استفاده می باشد. در صورتی که قالب ماسک شکل ظاهری خود را از دست داده باشد و کامل صورت را نپوشاند، هر چه سریع تر اقدام به تعویض ماسک خود کنید.

اگر ماسک شما آغشته به ترشحات یا هر عامل عفونی دیگر شده است، باید آن را دور بیندازید تا باعث انتقال ویروس نشوید.

خرید ماسک های سه لایه از فروشگاه آنلاین آپومد

فروشگاه آنلاین آپومد، از جمله فروشگاه های جامع پزشکی می باشد که انواع محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی خانگی، ارتوپدی و توانبخشی و غیره به شما عرضه می کند.

تمام محصولات فروشگاه آپومد مورد تائید وزارت بهداشت و درمان می باشد و شما می توانید بصورت شبانه روز سفارشات خود را ثبت نمائید.